Erkend reparatiebedrijf

Ruim assortiment

Eigen reparatieservice

Citroën – Handleiding autosleutel reparatie

Citroën klapsleutel 2- knops en 3-knops uitvoering

Deze reparatiehandleiding heeft betrekking op de volgende uitvoeringen;

  • 2-knops klapsleutel met batterijhouder in behuizing
  • 2-knops klapsleutel zonder batterijhouder in behuizing
  • 3-knops klapsleutel met batterijhouder in behuizing
  • 3-knops klapsleutel zonder batterijhouder in behuizing
  • 3-knops klapsleutel waarbij de middelste knop een afbeelding heeft van een lamp of achterklep

Vervangen van de behuizing

  • De sleutel is te openen door met een platte schroevendraaier de behuizing open te wippen.
  • Het printplaatje ligt er los in. Haal deze eruit.
  • Controleer of schakelaars (2 of 3, afhankelijk van de behuizing) in goede staat zijn. Zijn ze ingedeukt of beschadigd, dan moeten deze vervangen worden. Dit kan alleen met speciaal soldeergereedschap en door iemand met ervaring. Reparatiewinkel kan dit voor u uitvoeren.
  • Zijn de schakelaars in orde, dan is de volgende stap het vervangen van de baard. Hiermee wordt bedoeld de stift/sleutelbaard die in het contact wordt gestopt. De baard zit geborgd door een klein pennetje van ongeveer 1mm dikte en 5mm lengte. Dit pennetje moet eruit getikt worden met een dunne slagpen.
  • Doe dit ook bij de nieuwe sleutelbehuizing, om de ongeslepen sleutelbaard los te maken.
  • U kunt er ook voor kiezen de nieuwe baard te laten frezen bij een sleutelspecialist. Het gevaar is wel dat de gefreesde sleutel niet lekker in het slot past. De baard overzetten geeft het beste resultaat.
  • Plaats de bestaande sleutelbaard in het scharnier van de nieuwe behuizing.
  • Het kan zijn dat deze niet goed past. Dan moet u met een klein vijltje de kop van de baard iets van de baard afvijlen. Net zo lang dat de baardkop goed strak in het scharnier past.
  • Plaats voorzichtig het pinnetje in het scharnierpunt en tik het met een kleine hamer en doorslag het pinnetje in het gaatje, zodat deze gelijk zit met de oppervlakte.
  • Controleer of de baard goed in de behuizing klapt en ook klikt. Wanneer er een braampje zit aan de baard, zal deze niet fijn in de behuizing klappen.
  • Daarna kunt u de batterij plaatsen in de behuizing of in de houder van het printplaatje. Let erop dat de plus en min van de batterij aan de juiste kant zit.
  • Plaats het printje in het behuizingsgedeelte waar de drukknoppen zitten. Het printplaatje valt precies in 2 rubberen nokjes, waardoor de print op de plaats gehouden wordt.
  • Klik het andere gedeelte van de behuizing op elkaar en uw sleutel is weer als nieuw

Wat gaat er vaak kapot aan deze sleutel?

  • De kunststof houder waar het scharnier van de baard zich bevind is gescheurd, hierdoor klapt de baard niet meer goed in de behuizing
  • De batterijcontacten maken geen goed contact met het printje en/of de batterij
  • Het batterijcontact zit los op het printplaatje
  • Er is een schakelaar afgebroken van het printplaatje
  • Een schakelaar klikt niet goed meer
  • De spoel voor het starten is onderbroken, waardoor de auto starten niet mogelijk is.
  • Een IC heeft losse contacten op de print
  • SMD-componenten hebben een breuk of zitten los.

Zelf vervangen van de behuizing van deze sleutel kan als lastig worden ervaren. Toch liever de reparatie aan ons overlaten? Dat kan! De monteurs van Reparatiewinkel hebben hier veel ervaring mee en controleren de printplaat altijd op bovenstaande punten onder de microscoop.

Heeft u vragen over de reparatie van uw autosleutel, neem dan gerust contact met ons op.

Programmering van de autosleutel

Citroën autosleutel programmeren

Stap 1

  • Zorg dat u 2 sleutels paraat heeft
  • Zet met de eerste sleutel het contact op + ACC
  • Haal de eerste sleutel weer uit het contact
  • Zet met de tweede sleutel het contact op + ACC
  • Haal de tweede sleutel uit het contact
  • Steek één van de beide sleutels opnieuw in het contactslot. Zet het contact 5 keer achter elkaar AAN (vanuit + ACC op +APC)

LET OP:

  • Als het 5 keer achter elkaar aanzetten van het contact (+ACC op +APC) langer dan 10 seconden duurt, moet u de procedure opnieuw beginnen.
  • Aan het einde van deze procedure moet u de procedure “koppelen” in de motormanagementcomputer toepassen.

Stap 2

  • Zet het contact weer uit
  • Zet het contact weer aan en druk tegelijkertijd op de knop van afsluiten (op de sleutel)
  • Zet het contact weer uit en verwijder de sleutel
  • Indien u de procedure goed heeft uitgevoerd is de sleutel nu weer gekoppeld aan uw auto

Stap 3

  • Sleutel in 2de stand en binnen 10 sec minimaal 5sec het knopje vergrendelen ingedrukt houden
  • Doe het contact uit en wacht ongeveer 1 minuut
  • Probeer de auto te openen of te sluiten. Indien dit niet de 1ste keer lukt, open en sluit de auto dan eerst manueel via het deurslot

Stap 4 – Centrale vergrendeling afstandsbediening inleren van een Peugeot 307

  • Steek de autosleutel in het contact
  • Druk op de toets voor ontgrendelen en houd deze ingedrukt terwijl u het contact aanzet (niet starten)
  • Houd de knop ingedrukt voor ongeveer 15/20 seconden
  • Indien de procedure goed is uitgevoerd moet de centrale deurvergrendeling nu weer werken

Mocht het programmeren van uw autosleutel niet lukken of heeft u hulp nodig, neem dan contact met ons op.